niedziela, 1 marca 2015

Koniec P-value?

Przepraszam za brak PL znakow - szwedzka kalwiatura... 


Mocna rzecz - czasopismo BASIC AND APPLIED SOCIAL PSYCHOLOGY banuje (=nie publikuje) statystyczne testowanie hipotez zerowych. P-values musza byc usuniete z pracy!
Zawsze mnie irytowalo stawianie problemu naukowego w stylu: "czy dokarmianie pisklat wplywa na ich kondycje". A jakim cudem moze nie wplywac, przeciez wiadomo ze wplywa i hipoteza zerowa jest, delikatnie mowiac, malo ambitna, testujac de facto tylko wielkosc proby. Klasyczny przyklad, od ktorego sie zaczyna bledne podejscie do statystyki, to testowanie symetrycznosci monety, w ktorego zalozeniu jest przeciez hipoteza zerowa o symetrycznosci. Tymczasem z gory wiemy z absolutna pewnoscia, ze ZADNA moneta na swiecie nie jest sytmetryczna. Wiec po co studenci ciagle sprawdzaja (na cwiczeniach czesto empirycznie!) czy aby na pewno - wystarczy wziac do reki mikroskop elektronowy i obejrzec sobie dowolnie wybrana monete z obu stron. Z reszta ona z definicji nie jest symetryczna, bo z jednej strony jest twarz krola a z drugiej lisc debowy :-)

Ale czy redaktorzy z BASP nie pojechali za ostro? Byc moze realia psychologii sa troche inne od naszej dzialki. Moze taki mocny sygnal bedzie rowniez przynajmniej sprzyjal refleksji na ten temat...Temat do refleksji, tu pierwsza strona:

 



7 komentarzy:

  1. Cześć,
    Nie mam dostępu do tego pierwszego artykułu/editoriala z 2014 roku. Jestem ciekaw, co ten redaktor sugeruje autorom, jako alternatywę. Selekcję modeli przy pomocy kryteriów informacyjnych (które i tak są źle stosowane przez ogromną większość badaczy)?

    OdpowiedzUsuń
  2. Czyli proponują, za przeproszeniem uznaniowość wyników. Nie ważne, że osobniki z grupy A 15 razy pokonały osobniki z grupy B a 2 razy ich nie pokonały, bo ja i tak uważam? Metody statystyczne zmieniają się w miarę ja zmienia się nasza wiedza o świecie ale chyba jakieś sitko do odsiewania ziaren od plew jest jednak zawsze potrzebne.
    Pozdrawiam,
    T. Osiejuk

    OdpowiedzUsuń
  3. W sumie pierwszy raz widzę ten journal

    OdpowiedzUsuń
  4. szału nie ma (IF=1,1), chyba tłumy za nimi nie ruszą;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. A podobno nie powinniśmy "fetyszyzować" IF :-)
    W marcu ubiegłego roku w Ecology opublikowano bardzo ciekawą dyskusję nt. problemów związanych z P-value.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. http://www.esajournals.org/doi/abs/10.1890/13-0590.1

      Usuń
    2. Dzięki za link. Przyda się w walce z recenzentami ...:)

      Usuń