wtorek, 31 sierpnia 2010

Nie znacie dnia ani godziny... czyli nowa punktacja czasopism!

Nieoczekiwanie, przynajmniej dla mnie, pojawiła się nowy wykaz czasopism wraz z liczbą punktów za UMIESZZCONĄ WNICH (cokolwiek by to miało znaczyć!) publikację naukową. Całość dostępna tu:
http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/user_upload/Finansowanie/finansowanie_nauki/Lista_czasopism/20100827_UJEDNOLICONY_WYKAZ_ZA_2007_-_2010_11_06_2010.pdf

Jak dla mnie trochę to zaskakujące... Po pierwsze ostatnia lista była zamieszczona na stronach ministerstwa w maju jako "Załącznik do komunikatu nr 15 Ministra Nauki i Szkolnictwa WyŜszego z dnia 20 maja 2010 r." A po miesiącu (bo najnowsza lista już jakiś czas funkcjonuje, chociaż nie wiem od kiedy wisi na stronie) pojawia się nowa, z zupełnie nowym podziałem punktów. Będę jeszcze w tym grzebał ale już widać, że różnice dotyczą wielu czasopism. Dla przykładu Acta Ornithol w maju miało 15, teraz ma 27... Poza tym zmieniły się kategorie czasopism: zamiast dotychczasowego 10, 15, 20, 24 mamy 13, 20, 27, 32, 40... Macie pomysł jakie to ma konsekwencje???

michał żmihorski

4 komentarze:

  1. no to kilka zauważonych zmian, przede wszystkim z dolnych części listy, w których najczęściej się poruszam :o)

    Ornis Fennica wraca z 3 do 2 cwiartki
    Folia Zool 4 -> 3
    Ann Zool Fenn 2 -> 1
    Can J Forest res 2 -> 1
    Entomol Fenn 4 -> 3

    no i hit sezonu: po 5 letniej nieobecności (na ISI ostatnie artykuły z datą 2005!) wraca na listę EKOLOGIA BRATISLAVA !!! Jak dla mnie to już zupełna porażka, przecież lista nazywa się "CZASOPSIMA WYRÓŻNIONE W JOURNAL CITATION REPORTS (JCR)". Czy ktos to rozumie?

    OdpowiedzUsuń
  2. Hmm, jak dla mnie - na razie wygląda na to że znacznie łatwiej będzie pokazać dysproporcję - bo kiedyś ośrodki publikujące tylko najniżej różniły się od tych wiodących o 10 do 14 punktów a teraz urosło to do 21-27 punktów. Ale doprawdy - ścieżki po których kroczy mnisw są dalekie od logiki i bycia zbadanymi ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mnie tez zdumiewa ta zmiana w punktacji. Ale z drugiej strony....
    ... ile osob byloby w stanie zrobic w tym kraju habilitacje ;)), gdyby np. wymog punktowy wynosil 200 punktów? Na starych zasadach to 8-9 prac w czasopismach za stare 24 punkty.
    Teraz wystarczy miec w tych samych czasopismach (czyli za 32 punkty) tylko 6 publikacji.
    Ale to jest tylko taka moja hipoteza... badawcza :)))
    Pozdro

    OdpowiedzUsuń
  4. Podoba mi się ta hipoteza :o)) W ten sposób możemy łatwo wykazać, że nauka w Polsce się rozwija bo w 2010 roku przeciętny pracownik będzie miał więcej punktów niż w 2009... A tak poważnie, to Szymek chyba ma racje, że nowa punktacja trochę rozciąga skalę i z tym pomysłem ministerstwa chyba należy się zgodzić. Ale nadal rozciągnięcie jest niewielkie i cały czas 3 publikacje w Biologia Bratislava są oceniane tak samo jak jedna w Nature... jest to jednak chore

    OdpowiedzUsuń